11-05-2022 16:06

Ik ben destijds nog onder Robohost met een eigen website begonnen. Op deze website plaats ik de fotos die ik maak. Deze heb ik gemaakt met RoboBuilder

Echter, in het digitale tijdperk loopt het aantal fotos nogal makkelijk op, en inmiddels heb ik denk ik 15.000 fotos op mijn website staan in vele categoriën. Op zich niets aan de hand, mijn website is +/- 5 GB, en ik heb nu nog bijna 5 GB vrij.

Echter, ondanks dat ik de fotos in Photoshop voor uploaden van + 10MB terug breng naar +/- 0,4 MB is mij opgevallen dat mijn website met enkele klikken voor heel veel download zorgt.
Bij vaste aansluiting of WIFI verbinding geen enkel probleem, maar met Mobiele data kan dit héél hard gaan.

 

Ik loop nu hierdoor eigenlijk vast. Op zich ben ik tevreden met mijn website, en wil deze graag verder uitbreiden, maar RoboBuilder lijkt op geen enkele manier opties te bieden voor optimalisatie.
Als ik de mappen structuur bekijk op de server, dan zijn er van alle fotos wel automatisch thumbnails gemaakt, maar in veel gevallen worden er (bij kleine weergave) toch telkens de “grote” bestanden geladen….

Zo heb ik een pagina waarin in “Natuur-van A tot Z” fotos heb staan van allerlei dieren. +100 verschillende soorten. Van elk soort zie je op de pagina 1 voorbeeld foto, klik je die aan dan opent de galerij van die soort en komen er meer tevoorschijn. Echter bij het laden van de pagina begint meteen het inladen van alle fotos (volledig formaat) in al die galerijen. -Terwijl het idealiter enkel per soort 1 (nog veel kleinere; - 0,1 MB) thumbnail geladen zou moeten kunnen worden.

Het is uiteraard logisch dat zodra je echt de fotos los gaat openen, vergroten en bekijken de datastroom flink oploopt, maar ik zou graag iets vinden (liefst zonder de hele site te herbouwen) waarmee ik de hoofdpagina’s rond 15MB kan houden.
Ik denk dat ik van de bezoekers (al zijn het er niet zo veel…. ;) kan verwachten dat als ze op een mobiel apparaat veel fotos bekijken dit veel data kost, maar het inladen van de hoofdpagina’s moet mijn inziens toch een beetje binnen de perken kunnen blijven.

In het verleden (begin 2000) heb ik ooit nog eens een hele basic website gemaakt via het zelf schrijven van de HTML code.
Ook heb ik +/- 10 jaar geleden een website gemaakt met een offline builder, waar ik dan voor het uploaden nog een beetje HTML code en javascript toevoegde voor een paar kleine aanpassingen, maar inmiddels is mijn kennis hierover behoorlijk weggezakt, en ook voor de gebruiksvriendelijkheid van het onderhoud, wil ik nu toch graag in 1 builder/programma blijven werken.

Wat ik mij nu afvraag:

-Kan ik bij een website gemaakt in RoboHost bij fotos ingevoegd via ‘Slideshow’/Gallerij op 1 of andere manier een verkleinde foto (Thumbnail) toevoegen als voorbeeld?

-Kan ik bij een ‘slideshow’ in RoboHost aangeven dat niet alle fotos op de achtergrond meteen al ingeladen moeten worden?

 

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Bedankt en groet,

Michiel